HEEMSKERK - Dit najaar organiseert Cultuurhuis Heemskerk, samen met Filmhuis Heemskerk en Filmhub Noord-Holland, alweer voor de derde keer de IDFA-schoolvoorstellingen! Op 18, 19 en 20 november komen maar liefst 436 leerlingen van zes basisscholen uit Heemskerk naar het filmhuis voor een inspirerende documentaire-ervaring. En dat is nog niet alles: op 14 november zijn er ook speciale vertoningen voor 152 leerlingen van Forta en het VSO van Heliomare, in samenwerking met het Centrum voor de Kunsten Beverwijk.

Het IDFA, dat jaarlijks in Amsterdam plaatsvindt, is dé plek om documentaires uit alle windstreken te ontdekken. Dit jaar lopen de voorstellingen van 14 tot en met 24 november, met ook een speciaal programma voor scholen. In deze bijzondere voorstellingen worden kinderen en jongeren van 10 tot 18 jaar meegenomen in de wereld van documentaires. Een genre dat voor velen nog nieuw is en anders voelt dan de social media-video’s en bioscoopfilms die ze gewend zijn. Dankzij het educatieve programma ontdekken ze hoe filmmakers via documentaires boeiende verhalen vertellen over actuele, maatschappelijke onderwerpen.

Leerlingen uit het basisonderwijs bezoeken de documentaires ‘Nelson is een minivarken’ (over een gezin dat een biggetje in huis neemt met alle gevolgen van dien) en ‘Ik ben niet bang (over een 8-jarig jongetje dat al een hele carrière in het motorcrossen achter de rug heeft).

De documentaires voor het Voortgezet onderwijs gaan over een Amerikaanse jongen uit een gebroken gezin die zich staande probeert te houden in de wereld van de rodeo (‘Crowley-Cowboy up!’) en over interviews met jongeren met vragen over liefde, seks en acceptatie en hun bloedeerlijke reactie daarop (‘Ik zeg je eerlijk’). In ‘Minding the Gap’ gaat het over jongeren die het gevoel hebben tussen de wal en het schip te vallen in de maatschappij en zich uitleven in ‘freerunnen’.

Voorafgaand aan de vertoningen ontvangen de scholen lesmateriaal van IDFA en een filmmaker van FilmHub Noord-Holland zal in het Filmhuis aanwezig om de films in te leiden en na te bespreken. Het is een unieke kans voor leerlingen om niet alleen te leren, maar ook te reflecteren op maatschappelijke thema’s.

Volgend jaar hopen de organisatoren nóg meer scholen te enthousiasmeren voor dit programma. Het is een geweldige manier voor leerkrachten om hun leerlingen aan het denken te zetten en samen het gesprek aan te gaan over onderwerpen die ertoe doen.