Gescout via Instagram
Via Instagram werd Laura benaderd door een scout van Miss Beauty of The Netherlands (Miss Beauty is verbonden aan de misverkiezing Miss Earth en Miss Intercontinental red.). ‘Ik had er eerst niet op gereageerd.’, vertelt Laura. ‘Ik twijfelde of het wat voor mij was. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk om vrouwelijke dingen te doen zoals paraderen in mooie jurken en of het doen van fotoshoots, maar ik vind het uitdragen van een inhoudelijke boodschap belangrijker. De scout bleef me echter benaderen. Toen ik door mijn twijfels uit te spreken erachter kwam dat een Missverkiezing juist een plek is om een boodschap te verkondigen, heb ik me opgegeven. Met een plek in de finale tot gevolg.
Tweedehands kleding voor een duurzamere wereld
We leven in een tijd waarin er duidelijk geluid komt vanuit de maatschappij: duurzaamheid en klimaatactie is belangrijk. De frictie ontstaat echter wanneer het neerkomt op de dingen die wij als individuen zelf moeten doen. Het scheiden van plastic vindt niemand lastig, maar als we bijvoorbeeld minder vlees moeten gaan eten wordt het al een stuk moeilijker. Mijn benadering is dat ik juist wil laten zien wat de voordelen zijn.
Een goed voorbeeld hiervan is tweedehands kleding kopen. Zo koop ik bijna al mijn kleding via marktplaats of andere tweedehands kleding websites. Mensen vinden het vaak een vies idee dat andere mensen deze kleding gedragen hebben. De praktijk leert dat de kledingstukken vaak zo goed als nieuw dan wel niet ongedragen zijn. Daarnaast zie je het er ook niet vanaf. Zo zei laatst iemand tegen mij: ‘Hoe doe je dat toch, je hebt altijd van die prachtige jurkjes aan, maar ik kan die merken niet betalen.’ Deze vrouw wist echter niet dat ik voor mijn jurkjes minder had betaald dan zij voor de kleding die ze gewoon bij een normale winkel koopt.
Ook ga ik voor de finale voor Miss Beauty een jurk huren. Waarom zou ik veel geld uitgeven aan een dure galajurk die ik hooguit een keer per jaar draag? Door een jurk te huren blijft hij niet hangen in mijn kast en hebben meerdere mensen er plezier van. Op zo’n manier bespaar je (veel) geld, en ben draag je bij aan een duurzamere wereld.’
De druk van Social media
Social media legt een hoge druk op jonge vrouwen. Door alle dure kleding, perfecte lichamen en succesverhalen van jonge ondernemers wordt er een beeld neergezet waar slechts enkelen aan kunnen voldoen. Daarnaast zorgt de komst van algoritmes ervoor dat als je bijvoorbeeld veel foto’s van fitgirls liket, deze automatisch vaker in je feed terecht komen. Hierdoor wordt dit beeld versterkt. Ik wil vrouwen zich bewust maken dat social media voornamelijk iedereens persoonlijke marketingpagina is, en het veel belangrijker is om je eigen (authentieke) geluk na te streven dan een onhaalbare norm die wordt opgelegd door online platforms.
Het traject
Ik vind de missverkiezing een mooie manier om jezelf te ontwikkelen. Ik zie een missverkiezing vooral als een plek waar je leert om jezelf te zijn, in een wereld waarin iedereen (de buitenwereld, de jury, je medefinalisten) iets van je vindt. Zo leren we onszelf te presenteren, zowel verbaal als non-verbaal, leren we hoe we moeten samenwerken met sponsors en zetten we ons in voor een goed doel. Dit jaar zamelen we geld in voor de Linda Foundation. 1 op 9 kinderen leeft namelijk in armoede en wordt hierdoor beperkt in zijn doen. Ik vind het een mooie doelstelling om te streven naar een land waarin verlangens van kinderen leidend zijn, in plaats van de beschikbare financiële middelen.
Naast al deze mooie tools die we gedurende het traject aangereikt krijgen, ga ik vooral verder met het verspreiden van mijn boodschap: Zet je in voor een duurzamere wereld en laat je niet leiden door de perfecte plaatjes op social media.
De finale van Miss Beauty of Noord-Holland vindt plaats op 29 maart 2020.