NOORD-HOLLAND - Vergeleken met andere provincies laten gemeenten in Noord-Holland een eenvoudige vraag per mail het vaakst onbeantwoord. Bovendien antwoordt bijna een kwart van de Noord-Hollandse gemeenten niet op tijd. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten onlangs zijn benaderd met een eenvoudige vraag.

Van alle Noord-Hollandse gemeenten geeft slechts 77 procent op tijd antwoord op een eenvoudige vraag. In de e-mailgedragslijn voor overheden is bepaald dat gemeenten binnen twee werkdagen antwoord moeten geven op een eenvoudige vraag. Alleen de gemeenten in de provincie Utrecht doen het dit jaar slechter.

16 procent van de Noord-Hollandse gemeenten heeft na drie weken nog steeds geen antwoord gestuurd op een eenvoudige vraag. Het betreft de gemeenten Den Helder, Diemen, Dijk en Waard, Drechterland, Enkhuizen, Ouder-Amstel en Uithoorn. Voor de gemeente Diemen is dit zelfs het derde jaar op rij dat ze na drie weken nog steeds niet hebben gereageerd op de vraag van het jaarlijkse onderzoek.

Bereikbaarheid en privacy

In Noord-Holland vermeldt net als vorig jaar 36 procent van de gemeenten geen e-mailadres op hun website. Dit percentage ligt daarmee 10 procentpunt boven het landelijke gemiddelde. Alleen in Flevoland en Zuid-Holland ligt dit percentage hoger.

9 procent van de Noord-Hollandse gemeenten verplicht burgers onnodig om persoonlijke informatie te delen als zij een eenvoudige vraag willen mailen. Bij deze gemeenten kan dit namelijk alleen nog maar via een contactformulier, waarbij het verstrekken van persoonlijke gegevens verplicht is. Vorig jaar bedroeg dit percentage nog 5 procent.

De volledige onderzoeksresultaten, inclusief resultaten per gemeente, zijn te bekijken op https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten-2024/